Bisnesmuotoilutoimisto

Kiinassa kaikki on toisin

Digitaaliset ratkaisut eivät ole enää erillinen osa yrityksen toimintaa vaan luonteva osa sekä myynti- että ostoprosessia.

Jos suunnittelemme myyntiprosessia vain oman tietämyksemme mukaan, meidän on helppo uskotella itsellemme tietävämme ja tekevämme oikeita asioita. Kuitenkin me ratkaisemme myynnissä asioita toisille, emme itsellemme. Tällöin tuotetun ratkaisun lisäksi on otettava huomioon myös ostajien tavat toimia.

Olemme saaneet olla mukana kehittämässä Ritva-Liisa Pohjalaisen liiketoimintaa kohti kansainvälisiä vesiä. Olemme olleet mm. miettimässä lasitaiteen myynnin uusia asiakaspolkuja, lasitaiteen Shanghain kutsunäyttelyn tiimoilta. Lasiteosten ollessa fyysisesti Kiinassa loimme asiakkaille teosten ennakkomyyntiä varten virtuaalisen teosgallerian. Teosgalleriaan kirjautuneena asiakas saa tutustua rauhassa teoksiin ja samalla hän näkee vapaat, myydyt ja varatut teokset. Asiakas pystyy jättämään teoskohtaisen yhteydenottopyynnön sekä hintatiedustelun yhden klikkauksen taktiikalla. Ritva-Liisa saa tiedon teoksista kiinnostuneista asiakkaista ja voi aloittaa henkilökohtaisen asiakassuhteen luomisen. Digialustan suunnittelussa haluttiin huomioida kansainväliset asiakkaat, mutta QR-koodin merkityksellisyys Kiinalaisen ostoprosessin ytimessä oli jäänyt liian vähälle huomiolle.

QR-koodilla lasitaiteeseen

Meillä Suomessa tuskin kukaan käyttää QR-koodia, koska sen lukemiseksi pitää ladata erillinen sovellus. Kiinassa tilanne on kuitenkin toisin. 900 miljoonaa käyttäjää on aiheuttanut digitsunamin WeChatin kautta. Kiinalaiset ovatkin jättäneet hitaan korttivaiheen välistä ja ovat olleet harppaamassa suoraan käteisestä mobiiliimaksamiseen. Tämä on aiheuttanut kuluttajakäyttäytymisessä sen, että kaikki tieto halutaan skannata ja lukea puhelimen ruudulta.

Järjettömän helppoa ostamista

Käytännössä WeChatin kautta skannataan QR-koodit. Myös WeChatin lompakko toimii QR-koodien skannaamisella. Suoraa osto-ominaisuutta tuhansia maksaviin lasiteoksiin ei ehkä ole järkeä liittää, mutta on hyvä ymmärtää, kuinka helpoksi ostaminen Kiinassa on tehty. Kyllä se perussuomalainen kateuskin nostaa kummasti päätään, kun olen lounasta ostaessa todennut rahapussin jääneen kotipöydälle ja toivonut olevani Kiinassa, jossa mobiilimaksaminen on näin järjettömän helppoa.

• Puhelimen WeChat-sovellus auki
• Kamera päälle, skannaa QR-koodi
• Ping! Maksu lähtee tililtä ja saat lounaasi

Ostoprosessiin reagoiminen on osa bisnesmuotoilua

Kiinan myyntiä ja markkinointia varten hankimme paikallisen asiantuntijan. Tieto kiinalaisten tavasta haluta lukea teostiedot erillisten QR-koodien kautta tuli viiveellä suhteessa digipalvelun suunnitteluun. Bisnesmuotoilu-metodissa reagoidaan nopeasti asiakkaiden ja sidosryhmien tarpeisiin. Koska olimme luoneet virtuaaligallerian helposti muokkautuvan oman digialustamme päälle, pystyimme ketterästi reagoimaan asiakkaan ostokäyttäytymisen tarpeisiin. Myyntiprosessin on tuettava ja helpotettava asiakkaan ostamista, eikä olla suunniteltu pelkästään myyjän tarpeisiin. Digitaaliset ratkaisut ei ole enää erillinen osa yrityksen toimintaa, vaan luonteva osa sekä myynti että ostoprosessia.

Jos sinua kiinnostaa sijoittaa lasitaiteeseen, pääsyn teosgalleriaan voit pyytää asiakkaaltamme http://www.rlp-design.fi/

Jos sinua kiinnostaa kuulla lisää tavastamme kehittää yrityksiä bisnesmuotoilu-metodilla, ole yhteydessä meihin.